رای به سایت :
1888
محبوب
ناحیه مقاومت بسیج حبیب بن مظاهر
چهارشنبه 31 مرداد 1397 -
مراسم گرامیداشت ولادت با سعادت حضرت معصومه(س) در ناحیه حبیب بن مظاهر برگزار شد.
السلام علیکِِ یا فاطمه المعصومه : فرارسیدن ولادت حضرت معصومه (س) و دهه کرامت مبارک

مراسم گرامیداشت ولادت با سعادت حضرت معصومه(س) در ناحیه حبیب بن مظاهر برگزار شد.

یکشنبه 24 تیر 97 ،مراسم گرامیداشت ولادت با سعادت حضرت معصومه(س)با حضور کارکنان در ناحیه حبیب بن مظاهر برگزار شد.
calendar
تاریخ : 1397/04/25 - 15:54
0
محبوب  
رای به خبر :

به گزارش قسم از ناحیه مقاومت بسیج حبیب بن مظاهر ،یکشنبه 24 تیر 97 ،مراسم گرامیداشت ولادت با سعادت حضرت معصومه(س)با حضور کارکنان در ناحیه حبیب بن مظاهر برگزار شد.سخنران برنامه حجت الاسلام حسینی نیک بودند که ضمن تشریح زندگانی حضرت ، ایشان را الگویی شایسته برای معرفت جویان دانست.

سیره و زندگانی حضرت معصومه(س):

در تاریخ اسلام چند تا خانم هستند که آنها به عنوان سیدة نساء العالمین شهرت دارند. اصل این تعبیر سیدة نساء العالمین مربوط به حضرت مریم سلام الله علیها است که این آیه شریفه قرآن در مورد ایشان است: «یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» (آل عمران/ 42) و ذیل این آیه ی شریفه روایات فراوانی از پیغمبر اکرم (ص) هم از شیعه و هم از اهل سنت نقل شده است که چهار زن هستند که آنها سیداة نساء العالمین هستند؛ اول حضرت مریم، دوم آسیه زن فرعون و سوم حضرت خدیجه و چهارم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها. در بعضی روایات است که وقتی سوال شد که مریم سیده نساء العالمین است یا مریم برگزیده علی نساء العالمین است؟ در جواب پیغمبر اکرم فرمودند: مریم سیدة نساء العالمین زمان خودش است، ولی فاطمه زهرا سلام الله علیها سیدة النساء عالمین تمام دوران است. 

در میان این چهار نفر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مقامش از همه بالاتر است، علت این مسئله این است که وقتی بحث می‌شود از عصمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، نقل شده است که فخر رازی که امام المشککین است، و در همه چیز شک کرده، ایشان گفته اند که من در عصمت فاطمه زهرا نمی‌توانم شک کنم، یعنی امام المشککین در این مسئله نتوانسته است شک کند. علتش هم این است که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها طبق بعضی از روایات بضعة رسول الله است یعنی جزئی از بدن پیامبر است و پیغمبر معصوم است، وقتی که پیامبر معصوم است جزء بدنش هم معصوم است، چطور دست پیغمبر معصوم است، چشم پیامبر معصوم است، فاطمه سلام الله علیها هم معصوم است. این راجع به این چهار نفر که سیدة نساء العالمین هستند؛ حضرت معصومه سلام الله علیها از جهات متعددی شبیه به فاطمه زهرا سلام الله علیها است. حداقلش اینکه امام خمینی رضوان الله علیه یک قصیده ی بلندی دارد درباره ی مقایسه ی حضرت فاطمه معصومه و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهما. و اینکه حضرت معصومه فاطمه ثانی و فاطمه دوم است.

اگر شما سیره علما و بزرگان را در تاریخ نگاه کنید می‌بینید که اینقدر علما، بزرگان و مراجع به حضرت معصومه سلام الله علیها اهتمام داشتند، به کمتر کسی اینطور توجه داشتند، اینقدر که مراجع تقلید اشعار درباره حضرت معصومه سلام الله علیها گفته اند، فیلسوفانی مانند ملاصدرا یا حزین لاهیجی، فیاض لاهیجی، فیض کاشانی و اینگونه افراد، اشعاری در مورد حضرت معصومه گفته اند و حضرت را با عنوان سیدة النساء العالمین ستوده اند.

به هر حال این یک ویژگی حضرت معصومه سلام الله علیها که گفته می‌شود سیدة نساء العالمین است مانند چهار بانوی دیگر، و مقصود از سیدة نساء العالمین این است که در صفات اخلاقی و صفات معنوی برگزیده نسبت به همه ی زنان است. یعنی هیچ زنی در تقوا، در عصمت، پاکدامنی، در حیا، در خُلق، حیا، توکل، در اینگونه صفات کسی به پای آنها نمی‌رسد.

این یک قسمت راجع به ویژگی فاطمه معصومه سلام الله علیها و یک نکته دیگر اینکه روایات فراوانی است درباره امر یا تشویق به زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها ؛ تعبیرهای اینگونه که هر کس که او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود. 

اولاً کمتر امامزاده ای داریم که زیارت خاص مأثور از ائمه علیهم السلام درباره اش نازل شده باشد، اما حضرت معصومه سلام الله علیها چنین است، یعنی ائمه بالخصوص در مورد زیارت او و متن زیارت را هم بیان کرده اند. ثانیاً اینکه زیارت چه اینکه انسان سر قبر هر شخصی برود، یا اینکه سر قبر یکی از اولیاء خدا برود، یک معنایش، معنای اخلاقی زیارت است، معنای اخلاقی این است که وقتی می‌رویم زیارت قبور یا همین که مثلا فرضاً به حرم مطهر مشرف می‌شویم سرقبر بزرگان، این خودش یک جنبه ی عبرت دارد، یعنی آن جنبه ی اخلاقی، یعنی اینکه انسان بداند عاقبت اینجاست، و اینکه انسان انیس با مرگ خواهد بود، یک روزی عمر این دنیا پایان می‌یابد. یعنی یک مسئله عبرت آموزی است به عنوان زیارت. اما زیارت جنبه ی اخلاقی اش بگذریم، جنبه ی مهم تر، جنبه ی فلسفی و عرفانی زیارت است. در زیارت معنی اش این است که زیارت کننده و زیارت شونده این دو روح، مثل دو آینه ی مقابل هم هستند، یعنی شما سر قبر هر کسی بروید، چه ولی خدا باشد، چه دشمن خدا باشد، زیارت کننده با زیارت شونده دو تا روح، دو تا آینه مقابل هم هستند، آنچه که در آن آینه هست در این نقش می‌بندد، آنچه که در این آینه هست در آن نقش می‌بندد، به همین جهت می‌گویند که سر قبر دشمنان خدا نروید. یا مثلاً در مکه وقتی دارید می‌روید از ذاق قوم عاد و ثمود زود بگذرید، درنگ نکنید. یا اینکه در روایات است که کسی که احتیاج به حمام دارد، کسی که بی وضو و بی طهارت است سر قبر بزرگان نرود، روح آنها اذیت می‌شود. اینها همه معنی اش این است که آنچه در روح این شخص است در روح آنها هم نقش می‌بندد. و اگر کسی برود سر قبر یک بزرگی مثل حضرت معصومه سلام الله علیها همین که توجه می‌کند که من با چه کسی دارم صحبت می‌کنم و به زیارت کی آمده ام، این دو تا آینه، آنچه که در هر کدام است در دیگری نقش می‌بندد و اگر انسان بتواند این را بعد حفظ کند، آن همه علوم و معارفی که درباره ی حضرت معصومه است که حضرت معصومه در کودکی پاسخ به سوالات فقهی می‌داده، یا مردم مراجعاتی که به امام هفتم داشتند وقتی که دسترسی به امام نداشتند، از میان این همه فرزندان امام هفتم، از حضرت معصومه سلام الله علیها مراجعات و سوالات خودشان را برآورده می‌کردند. این شاهد این است که یعنی حضرت معصومه از یک لدّنی بالایی برخوردار است و زیارت کننده وقتی به زیارت ایشان می‌رود از اینگونه علوم و معارف استفاده می‌کند.


انتهای پیام /
کدخبرنگار: 15572
علی مختارفر