رای به سایت :
یکشنبه 29 ارديبهشت 1398 -
پاکسازی زمین های جنگی با گیاه مقاوم به تی ان تی
کشف جدید دانشمندان

پاکسازی زمین های جنگی با گیاه مقاوم به تی ان تی

محققان کانادایی موفق به تولید گیاهی شده اند که نسبت به تی ان تی موجود در خاک مقاوم هستند و می توانند به پاکسازی زمین های جنگی کمک کنند.
calendar
تاریخ : 1394/06/16 - 07:14
source
منبع : خبرگزاری ایرنا
2
محبوب
رای به خبر :

به گزارش خبرنگار قسم از ناحیه ی حبیب ابن مظاهر به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) ؛ محققان دانشگاه یورک در کانادا در جریان یک مطالعه موفق به ایجاد جهش هایی در گیاهان شدند که آنها را نسبت به تی ان تی مقاوم می سازد.
به گفته محققان از این گیاهان می توان برای پاکسازی جبه های جنگ و زمین های آموزش نظامی که به مواد منفجره آلوده هستند، استفاده کرد.
تری نیتروتولویین و یا تی.ان.تی یافت شده در مواد منفجره برای گیاهان سمی است و به طور قابل توجهی بر کیفیت خاک و ایجاد پوشش گیاهی تاثیر می گذارد. رسوبات تی ان تی ریشه گیاهان را مسدود می کند و مانع رشد و تکامل گیاه می شود.در حالیکه استفاده از سایر سموم و مواد شیمیایی آلاینده را می توان ممنوع کرد اما تی ان تی نقش مهمی در دفاع از یک ملت دارد.اکنون زیست شناسان دانشگا یورک کانادا ، گام مهمی در پاکسازی میلیون ها هکتار زمین آلوده به مواد منفجره برداشته اند.
محققان متوجه شدند که یک آنزیم مهم گیاهی به نام MDHAR6 با تی ان تی واکنش نشان می دهد و سوپر اکساید تولید می کند که برای سلول های گیاهی بسیار مخرب است. اما گیاهان جهش یافته که فاقد این آنزیم هستند، یک تحمل افزایش یافته نسبت به تی ان تی پیدا می کنند.
به گفته محققان، با هدف قرار دادن این آنزیم در گونه های گیاهی می توان گیاهانی تولید کرد که نسبت به تی ان تی مقاوم هستند و به این ترتیب باعث پاکسازی مواد منفجره از پایگاه های آلوده مانند زمین های نظامی و یا پایگاه های تولید زباله شد.این سیستم های پایه گیاهی تنها با ریشه کنی سم تی ان تی باعث پاکسازی زمین های آلوده می شوند.
این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

انتهای پیام /